Viikonloppu meni mukavasti aurinkoisessa ja lämpimässä säässä. Lauantaina läksimme ensin Jingan Parkiin Shanghai Bali –ravintolan terdelle lounastamaan. Tarkoitus oli sitten hissukseen kävellä kaupunkia kierrellen ja ottaa muutamia fotoja sieltä sun täältä, mutta koska akun lataaminen oli tietysti unohtunut, päivä muuttuikin sitten muutaman kuvan jälkeen terassikierrokseksi. Sunnuntai vierähtikin sitten ihan vaan laiskotellen ja kokovartalohieronnassa rentoutuen (hinta kympin tunti euroissa). <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Alkuviikko meni paikasta toiseen juoksentelun merkeissä. Maanantaina ensin aamuvarhaisella Nantongiin, Nantongista sitten iltapäivällä takaisin Shanghaihin ja Pudongin lentokentälle, mistä meillä oli lento Haikouhun Hainanin saarelle. Hainanissa autolla parin tunnin matka Yangpuhun ja sitten takaisin Haikouhun, mistä oli iltalento takaisin Pudongin kentälle ja minne laskeuduimme aikataulun mukaisesti 23.10. Kotona vähän ennen yhtä yöllä.

 

Kiinassa alkaa olla pulaa polttoaineesta, mistä saimme havainto-opetusta maanantaina Nantongin matkallamme. Autokuski oli ajattelemattomuuttaan, mistä tietysti annoimme kaverille moitteita, jättänyt auton tankkaamatta ja siten jouduimme etsimään jonkun aikaa bensa-asemaa, missä olisi ollut bensaa ja missä ei olisi ollut liian suurta rekkajonoa tukkimassa koko mittarikenttää.

 

Missä sitten vika? Ilmeisesti siinä, että polttoaineiden, niin bensan kuin dieselinkin, hinnat ovat valtion puolelta säännösteltyjä, koska hallitus on huolissaan kuluttajahintojen kovasta viimeaikaisesta kasvusta ja koittaa säännöstelykeinoin pitää tilastot siedettävinä. Se taas ei miellytä Kiinan kahta selvästi suurinta jalostajaa ja jakelijaa, PetroChinaa ja China Petroleum & Chemical Corppia eli Sinopecia, jotka kuitenkin joutuvat maksamaan raakaöljystä maailmanmarkkinahinnan, mikä tunnetusti on noussut kovaa vauhtia. Ilmeisesti painostuskeinona tuotantoa ja jakelua on pienennetty, jotta hallitus suostuisi hinnan korotuksiin. Näkyykö tämä sitten myöhemmin autoilijan kukkarossa, se jää nähtäväksi. Vielä tänään manner-Kiinassa  bensalitrasta saa maksaa 5 rämpylää eli noin 50 senttiä, kun taas esimerkiksi Hainanin saarella hinta on 7 rämpylää. Eron selittää se, että manner-Kiinassa autoilijoilta kerätään tietullimaksuja vähän väliä, Hainanin saarella tullimaksut on leivottu suoraan bensan hintaan.

 

Tällä viikolla on ilmeisesti jonkinlaiseen ratkaisuun sitten päästykin. Ainakin molemmat yhtiöt ovat luvanneet siirtää voimavaroja muista tuotteista polttoaineiden valmistukseen. Hallitus on pyytänyt myös lukuisia pieniä ns. teepannujalostamoja ottamaan osaa talkoisiin. Ja riittäähän siinä sitä lotraamista, Kiinassa kun kulutetaan lähes 8 miljoonaa tynnyriä raakaöljyä vuorokaudessa!

 

Maanjäristyksen jälkihoitokin edistyy, mikä näkyy myös Kiinan talousennusteissa ja jos näitä lukuja yksistään tuijotetaan, tulokset ovat myönteisiä. Esim. Deutsche Bank on nostanut Kiinan BKT:n kasvuennusteen lähinnä jälleenrakennustöiden aiheuttaman piikin takia kymmenestä prosentista lähemmäs yhtätoista. Ja kyllähän rakentaminen kaiken kaikkiaan voimakkaasti lisääntyykin, sillä viidelle miljoonalle kodittomalle pitää lyhyessä ajassa rakentaa uudet kodit ja kaupungit, tiet, viemärit, kaupat ja koulut, sairaalat ja kaikki. Niinpä esimerkiksi sementin kulutuksen arvioidaan kasvavan jopa 60 prosentilla aiemman, järistystä edeltävän kasvuennusteen ollessa vain 12.

 

Olympialaisten lisäksi Shanghain maailman näyttelykin vuonna 2010 alkaa painaa jo uhkaavasti päälle, mikä onkin tosi hyvä asia, Shanghai kun aikoo tosissaan yrittää pestä kasvojaan Pekingin tapaan ennen näyttelyn alkua ja parantaa huomattavasti ympäristön tilaa. Tavoitteeseen pitäisi päästä rakentamalla uusia veden puhdistamoja, sulkemalla tai modernisoimalla vanhoja ja saastuttavia voimaloita yms yms. Jo tämän vuoden loppuun mennessä pitäisi ilmaan ja veteen kohdistuvien päästöjen pienentyä viidellä prosentilla eli pieniä toiveta siitä, että sinistä taivastakin alkaisi taas ainakin  toisinaan pilkahdella, on ainakin  hieman enemmän olemassa.

 

Ensi viikonloppu onkin sitten kolmen päivän mittainen, koska maanantaina vietetään ns. Lohikäärmevenejuhlaa. Juhla juontaa juurensa kaukaa historiasta noin vuodelta 278 ekr, jolloin muuan herra ja kansan kovasti rakastama  runoilija Qu Yuan hukuttautui, syystä tai toisesta, tarinoita on hieman erilaisia, mutta ainakin yksi taru väittää kaverin tehneen itsarin protestoidakseen paikallisten vallanpitäjien politiikkaa. Paikalliset koittivat sitten pelastaa kaveria joesta lohikäärmeveneillään ja koska eivät siinä onnistuneet, heittelivät veteen Zongzi-riisikakkuja ruokkiakseen joessa eläviä kaloja, jotteivat ne söisi runoilijan ruumista. Tässä ovatkin sitten tärkeimmät tavat, millä juhlaa nykyisinkin vietetään, eri puolilla järjestetään Dragon Boat –skaboja ja ihmiset pistävät poskeensa huomattavan määrän hieman liisterimäisiä, ruskeita, tetran muotoisia riisiklimppejä, joidenka sisällä on palanen rasvaista ja hieman sitkeätä lihaa.1620506.jpg1620503.jpg